Zdravotnický pracovník na příjmovém pracovišti převezme dodané vzorky s
odebraným materiálem i s foliovými obaly obsahujícími „Průvodní listy”.
Vzorky roztřídí podle kritérií na vyšetření dle jednotlivých laboratoří a
zkontroluje shodu materiálu s „Průvodním listem” a použitelnost
přijímaného materiálu.
Sanitářka
(laborantka) na příjmovém úseku převezme dodané vzorky spolu se žádankami.
Na žádance
musí být uvedeny následující údaje:
1. Údaje o pacientovi
- příjmení
a jméno
- pohlaví
- číslo
pojištěnce
- kód
pojišťovny pacienta
- kontakt
na pacienta (adresa)
2. Údaje o žadateli
- razítko
subjektu, jméno lékaře, odbornost, IČZ
- podpis,
příp. parafa žádajícího lékaře
- adresa
žadatele a telefonní spojení
3. Údaje o klinickém materiálu
- druh primárního vzorku
- datum odběru vzorku a čas
- Specifikace požadovaných vyšetření
4. Diagnóza
5. Event. dosavadní léčba pacienta
Odběrová zkumavka musí být opatřena štítkem s následujícími údaji:
1. Příjmení pacienta
2. Rodné číslo pacienta (event. rok narození)
3. Event. druh materiálu
Sanitářka
nebo laborantka zaeviduje přijaté vzorky do elektronické evidence. V případě,
že žádanka neobsahuje všechny náležitosti nebo vzorek není řádně označen nebo
neodpovídá materiálu popsaném v žádance, řeší tuto skutečnost jako neshodu při
příjmu vzorků.
Primární
vzorky, u kterých nelze odstranit neshody, nemohou být přijaty, vyšetření se neprovádí a
materiál se likviduje běžným způsobem. Sanitářka
nebo laborantka telefonicky informuje požadující subjekt
o neprovedení vyšetření.